Daniel Bergström – ny ansvarig för media och marknad

DIF stärker upp organisationen med Daniel Bergström som blir ansvarig för media och marknad.

Djurgården Fotboll förstärker media- och marknadssavdelningen med Daniel Bergström – djurgårdare sedan barnsben med ett mångårigt förflutet som Art Director och kreativ chef på Peak Performance.  Sedan cirka tre år har han jobbat som konsult inom sport- och modebranschen och Daniel har de facto redan varit verksam inom Djurgården Fotboll då han var del av teamet som låg bakom kampanjerna ”Stockholms Stolthet”, ”Stolthet på Plats” samt årets kampanj för matchtröjan ”Backad av hela Stan”. Dessutom var Daniel, tillsammans med Tommie Lindberg, även ansvarig att på uppdrag av DIF Fotboll och DIF Hockey ta fram koncept och strategi för Djurgårdsbutiken.

Redan varm i de blårandiga kläderna således och dif.se passade på att stämma av läget med Daniel om hur han ser på sin roll och det kommande arbetet inom föreningen.
– Just nu handlar det kortsiktigt om att sätta sig in i alla frågor och jobba stenhårt från vårt håll för att skapa intresse och positiv energi kring DIF Fotboll. På längre sikt så finns det ett antal fokusområden jag har valt att prioritera och då framförallt våra digitala plattformar. Nya dif.se  är under utveckling och den ska vara navet, men vi håller även på att analysera hur vi ska jobba med rörligt material i framtiden. Dels vilket typ av innehåll vi ska fokusera på för att ge det unika till våra mest inbitna men även sådant som intresserar en bredare publik. Framför allt är det viktigt hur vi ska nå ut till alla våra supportar med det material vi skapar. Där finns det mer ytor att söka i dagsläget. Vi måste finnas där folk konsumerar material, istället för att folk behöver söka upp oss som det till stor del är idag – oavsett om det är i egna kanaler eller sociala medier, berättar Daniel som understryker betydelsen i att förmedla helheten.
– Sedan handlar det mycket om att konsolidera hela DIF – att få ihop alla blårandiga förgreningar till en sammanhållen enhet. Allt från sporten, föreningen, matcher till allt vi gör för att bygga nästa generation djurgårdare under parollen Vår Stad. Det finns massor av historier att berätta och allt det sammantaget kommer göra att stoltheten över världens finaste förening växer sig starkare och förhoppningsvis genererar nya supportrar, samt aktiverar sådana som idag väljer att följa lagen från soffan.

”Vi måste hitta nya sätt att samla all det engagemang som finns där ute”

En annan viktig del i arbetet blir att kanalisera det stora engagemang som finns inom den stora och entusiastiska skaran av DIF-supportrar.
– Jag har prioriterat att lägga mycket tid att träffa supportrar som på olika sätt vill hjälpa föreningen inom olika frågor. Vi måste hitta nya sätt att samla all det engagemang som finns där ute så att vi tillsammans kan utvecklas och växa. En av nycklarna till framgång är att få förening och supportrar att dra åt samma håll, därför måste vi hitta forum för en konstruktiv och kreativ dialog.

För vd Henrik Berggren blir Daniel ett viktigt nav på ett antal kommunikativa områden vilket samtidigt frigör tid i organisationen för arbetet med matcharrangemangen.
– Daniel kommer att leda gruppen som sysslar med marknad, media och kommunikation. Anledningen till att vi gör det här är att dels stärka upp den avdelningen och dels  för att frigöra tid för framför allt Tomas Af Geijerstam så att han kan ägna ännu mer tid åt arrangemang och publikutveckling. Tanken är att Daniel och Tomas ska jobba tillsammans men med ett ännu tydligare ansvar. Marknad, media och kommunikation hänger ju ihop med publiksiffror så det är viktigt att de två har ett nära samarbete, berättar Henrik som betonar vikten av få fler djurgårdare till hemmamatcherna.
– Vi är inte nöjda med publikutvecklingen i år och tar det på största allvar. Det är en trend vi måste vända och då behövs det resurser till det. 

Media- och Marknadsavdelningen

Daniel Bergström: Media- och Marknadsansvarig
Jonas Riedel: Press och Kommunikation
Peder Ernerot: Skribent och webbadministratör
Wille Bäckström: Rörlig media (DIFTV)
Axel Bengtsson (deltid): Rörlig media

Daniel finns på plats och presenterar sig på måndagens medlemsmöte. För övriga frågor och input gäller: daniel.bergstrom@dif.se

Attachment

l