Från kvällens medlemsmöte

Onsdagens medlemsmöte i Djurgården Fotboll blev välbesökt och GIH:s aula var nästan helt fullsatt. Lars-Erik Sjöberg inledde mötet med att hälsa alla välkomna. Han berättade att Djurgården nu har en ekonomi i balans och ett bra eget kapital vilket ger föreningen stora möjligheter. Samtidigt påpekade han vikten av att öka publiksnittet då detta ger Djurgården stora och snabba intäkter, att vi alla måste hjälpas åt och uppmanade alla att ta med sig vänner och familj på matcherna.

Henrik Berggren gav mötet en nulägesanalys. När det gällde ekonomin menade han att den nu är I balans. Rörelseresultatet är inte riktigt på noll än vilket han vill jobba vidare med, men tack vare spelartransfers har föreningen gått med vinst 2014, 2015 och gör så även 2016. Det gångna året hade sämre publikintäkter än 2015, men Henrik påpekade att 2015 samtidigt var det kanske bästa publikåret någonsin. Företagsförsäljningen var klart bättre och föreningen gjorde några mycket lyckade spelarförsäljningar i Emil Bergström, Sam Johnsson och Omar Colley.

Henrik tog även upp ett antal fokuspunkter för 2017
•    Öka intäkterna generellt med fokus på publik
•    Fortsatt arbete med CRS/hållbarhet
•    Trygga och stämningsfulla arrangemang
•    Ny souvenirorganisation – butik i vår
•    Utveckling av medlemskonceptet
•    Kommunikation/information/marknadsföring

När det gäller kommunikation och marknadsföring har Djurgården med extern hjälp gjort en översyn och ska framöver jobba ännu mer strukturerat och långsiktigt med tydliga mål och uppföljning. Henrik menade att balansen av nyheter i dag är bra med herrar, dam, ungdom, akademi, föreningsnyheter, försäljning med mera men att flödet bör bli jämnare. Arbete pågår även med att ta fram en helt ny grafisk profil tillsammans med DIF hockey. Vad gäller hemsidan ska den stabiliseras på kort sikt för att klara toppa, på lite längre sikt  ska en helt ny hemsida tas fram.

Tomas af Geijerstam berättade om publikarbetet. 2016 såldes 7 802 säsongsbiljetter, den 13/2 i år hade 7 137 säsongsbiljetter sålts. Budgeten för i år ligger på 8 020 men målet är 10 000.

En kampanj som bygger på ”Stockholms Stolthet” är på gång och en extern grupp med djurgårdare med olika kompetenser inom marknadsföring driver projektet på uppdrag av Djurgården. Lanseringen är planerad i samband med DIF-Helsingborg, en månad innan den allsvenska premiären.

Biljettsläpp för de olika matcherna är redan satta
6 februari    Svenska Cupen och Säsongskort
13 mars    Sirius, Elfsborg, Norrköping
25 april    Göteborg, AFC, AIK
12 juni    Kalmar, Sundsvall, Östersund
7 juli    Malmö FF, Halmstad
29 augusti    Örebro, Hammarby
25 september    Häcken, Jönköping
25 oktober    Säsongskort 2018

Joel Riddez tog över och berättade om damlaget. Två spelare är skadade, bland dessa lagkaptenen och landslagsspelaren Emilia Appelqvist som är långtidsskadad. Men 19 spelare är tillgängliga och Joel menade att han är nöjd med truppen. Han påpekade att Söderstadion och Råsunda är rivna, men Djurgårdens tidigare arena Stadion finns kvar, så passa på och titta på damerna och besök den klassiska arenan. Riddez presenterade även säsongens nyförvärv Petra Kümin, Hallbera Gisladottir, Freja Hellenberg och Tempest-Marie Norlin.

Bosse Andersson avslutade med att berätta om truppen och säsongsplaneringen. Han presenterade även tre nyförvärv i Tommi Vaiho, Souleymane Kone och Kim Källström.

l