”Otroligt kul att vara engagerad”

difpublik
I vårens publikundersökning tog sig tusentals djurgårdare tid att svara på frågor som betyder mycket för vårt fortsatta arbete. Vi har utsett några vinnare som får biljetter till torsdagens Europa League-match mot FC Mariupol och här nedan presenteras tre av dem.

Nils Löwegren är 35 år och har varit Djurgårdare sedan han började i Djurgårdens fotbollsskola på Hjorthagens IP 1989. Men även en viss hockeyspelare med nummer 22 på ryggen spelade in.

”Jag gillade Håkan Södergren väldigt mycket. Han var i mina ögon en hjälte!”

Nils har många fina Djurgårdsminnen, men det allra bästa är ganska färskt.

”Sista matchen på stadion 2013. Det var en känslostorm och jag grät av sorg och lycka på samma gång. En speciell känsla…”

Liksom alla andra deltagare i publikundersökningen fick Nils möjligheten att rikta ett budskap till andra Djurgårdare och han vill se en förändring hos flera av dem:

”Jag vet, trots att vi har ett lägre publiksnitt än Hammarby och AIK, att alla Djurgårdare är minst lika passionerade och insatta som deras supportrar. Tyvärr har det aldrig legat i Djurgårdarens kultur att gå på match i samma omfattning som hos Bajen och AIK. Det här måste vi ändra på. Vi måste starta en gräsrotsrörelse där vi som går på match får med oss vänner och övriga Djurgårdare till att också börja gå. Likt en modern politisk kampanj.

Varför pratar jag om det här? Jo, för om vi lyckas attrahera fler Djurgårdare kommer stämningen bli magisk. Vi är redan nu Sveriges bästa supportrar, tänk er då ett Tele2 som är fullsatt eller har högre publiksnitt. Då skulle publikupplevelsen öka markant.

Jag tror verkligen på att vi kan få fler Djurgårdare att gå på match genom att vi säsongare och andra frekvent matchgående personer informerar och gör reklam i sin omgivning om Djurgården och matcher och att vi på ett personligt plan stärker känslan hos Djurgårdare.”

Nils Löwegren har även några konkreta förslag till Djurgården Fotboll för att starta en rörelse bland supportrar:

1. ”Skriv ett mission statement eller en kommuniké till alla djurgårdare. Uppmana alla som går på match att sprida budskapet och ”rekrytera” fler djurgårdare.”

2. ”Håll evenemang för folk som vill börja rekrytera på egen tid. Lär dem tips och tricks för att kunna övertala övriga djurgårdare att börja gå igen, ungefär som med Obamakampanjen i USA eller för sossarna i förra valet. Övertyga folk att gå och rösta = övertyga djurgårdare att gå på match.”

3. ”Skapa incitament. Ge säsongare och övriga supportar som går ofta verktyg för att rekrytera fler som går. Till exempel ”Ta med din kompis gratis”. Inte bara en gång, utan under en period. Det är vågat men det skulle kunna stärka kulturen och öka antalet deltagare.”

Therese HultmanTherése ”Tessan” Hultman, 43, har varit Djurgårdare sedan 1987, då hon var 12 år. Hennes bästa Djurgårdsminnen är SM-gulden 2002, 2003, och 2005, kvalvinsten mot Assyriska 2009 och samtliga derbyvinster.

”För det första: Super-Bosse Andersson, vilken kung du är! Tack som f-n för allt du gör för vår förening! Legendar! Till er på Sofia och bortastå som står upp och sjunger i med- och motgång: Vilka hjältar ni är! Keep up the good work! Till alla blåränder: Bär den blårandiga matchtröjan med värdighet och ära, stötta DIF i Europa och Allsvenskan! Alltid Oavsett!” skriver Therese innan hon kommer med några goda råd i diktform:

Värva en stjärna, gör klart bombaffären
Sen bidrar stämningen på arenan till bästa atmosfären
Tifo och sång då blåränderna hyllas
Publiken kommer tillbaka för att åter förgyllas
Bjud in en artist som i pausen kan sjunga
Det kan nog passa gamla som unga
Tillgänglighet till barer i pausen kan bättre bli
Bättre platser, för där samlas vi
Keep up the good work, gammal som ung
Triumfen sitter Bosse på, han är ju vår kung

Oskar SykDen tredje biljettvinnaren som vi presenterar idag heter Oskar Syk och har precis fyllt 24 år. Han har varit Djurgårdare så länge han kan minnas. Det har gått i familjen och han ser fram mot att föra det vidare till barn och barnbarn.

Ditt bästa Djurgårdsminne?

”Det finns otaliga fina minnen med Djurgården att tänka tillbaka på. Men mitt bästa Djurgårdsminne är nog från 2003 när jag och min pappa gick och såg Djurgården – Öster på Stadion när guldet redan var säkrat. Vi vann med 5-2 och att få se Kim Källströms otroliga chip som avslut på den matchen var otroligt härligt.”

Ett budskap till andra Djurgårdare?

”Mitt budskap till andra Djurgårdare är att ha kul. Gå på match. Samla ihop era vänner, familj, bekanta och gå på matcherna. Det är så otroligt kul att få uppleva matcherna på plats och diskutera situationer och skapa en stämning. När det är en helgmatch så gör det till en heldag. Samlas tillsammans, ät en härlig lunch och åk tillsammans på matchen. Det är så otroligt kul att vara engagerad och känna att man är en del av allt. Bara att man är där så är du en del av det. Att få sjunga och känna samhörighet med alla på plats och laget. Det är en speciell känsla.”

Uppmaning till Djurgården:

”Att försöka ordna fler aktiviteter innan match där man samlas mer ”officiellt” och som alla känner till. Open Air-evenemangen med samling innan match i närheten av arenan med grillning och techno har varit riktigt bra. Det måste inte vara just det, men det var ett kul initiativ där man träffades. Det skulle vara roligt att se Djurgårdens IF skapa liknande evenemang som föreningen står bakom där man kan samla olika grupper, allt från barnfamiljer till äldre ungdomar. Jag förstår att det kan vara svårt men får man till olika, bra evenemang för olika målgrupper så får man ett extra skäl att gå på matchen om man nu inte skulle tveka. Man kan locka fler familjer då lyckade evenemang ger bra publicitet och barnfamiljer ofta sprider ordet vidare. Det är väl ofta barnfamiljer som tvekar att gå på matcher på grund av ”stök” men kan man locka med roliga evenemang i samband med match så blir det något extra som drar och en rolig aktivitet för hela familjen.”

Attachment

Oskar Syk difpublik
l