SLO

SLO – Supporter Liaison Officer

Djurgården har initierat ett antal framgångsrika metoder för att uppmuntra ett positivt läktarklimat. Vi har bland annat, med stöd från projektet Stå upp för fotbollen anställt en Supporter Liaison Officer (SLO) som har ansvar att fungera som supportersambandsmän. SLO arbetar parallellt med såväl publikvärdar som ordningsvakter och det har hittills fungerat på ett mycket tillfredsställande sätt.

Djurgården Fotbolls SLO är Lena Gustafson Wiberg. Hon jobbar tillsammans med fyra matchdags-SLO:er som presenteras längre ner i artikeln. Som SLO är en av de viktigaste uppgifterna att genom sin funktion verka för att föreningen utökar servicen till sina supportrar och skapar förståelse för de olika önskemål som finns i anslutning till fotbollen oavsett om det är klubben, supportrarna eller polisen som är avsändare. SLO:s bygger relationer inte bara med olika supportergrupper utan efter eget initiativ även med polis och säkerhetspersonal samt andra aktörer. SLO:s samarbetar med SLO:s hos andra klubbar innan matcher för att bidra till att supportrarna uppträder i enlighet med de riktlinjer som gäller för god säkerhet. UEFA, SvFF, SEF och Djurgården Fotboll ser denna funktion som ett av de viktigaste stegen i målsättningen att förbättra relationerna mellan fotbollens olika intressenter.

Lär känna Djurgårdens matchdags-SLO:er:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nils Ek
Säsongare i klacken på Sofialäktaren och Hovet och som sagt, välkänd i Djurgårdskretsar för sitt arbete med DIF-podden. Under fjolåret var Nils aktiv i sitt stöd för Djurgårdens nya klackgeneration på Apberget (en läktare för supportrar mellan 9-16 år) och nu fortsätter han på det spåret.
– Jag blev engagerad av att jobba på Apberget och tycker att det vore fantastiskt att kunna utveckla det vidare tillsammans med DIF, säger Nils som är mån om att fånga in alla delar i den stora och brokiga Djurgårdsfamiljen.
– Jag tror att en Djurgårdsmatch har något för alla. Från klacken, om man vill sjunga och röja, till familjeläktaren där man kan bjuda in nya Djurgårdare på sin första match. Alla behövs för att skapa det vi kallar Djurgårdsfamiljen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Anna Berg
Anna kommer från Stockholm. Hon är Djurgårdare sedan barnsben och började gå på hockey i samband med att Globen byggdes. Arenan till trots, så ökade såväl intresset för Djurgården som antalet matcher i både hockey och fotboll, enligt Anna.
– Jag stod och satt på olika platser på läktaren innan jag hamnade i klacken i början av 2000-talet. Ytterligare några år senare började jag engagera mig i Järnkaminerna och jag sitter med i JK:s styrelse sedan 2011, berättar Anna som nu vill bidra ytterligare till föreningen i hennes hjärta.
– Jag sökte jobbet för att jag ville göra något bra för Djurgården. Men också för att jag tycker att det arbete som DIF gör med Lena, Stefan och Mats (Johnson, evenemangsansvarig) i spetsen är jättebra. Jag tror på den metodik som finns och jag hoppas kunna vara med och fortsätta skapa trygga, välkomnande och stämningsfulla engagemang för alla.

Att Djurgården handlar om mer än bara idrott märks också tydligt i Annas inställning.
– Även om fotbollen är den främsta anledningen till att man går på match, så är det ju långt ifrån den enda. Gemenskapen, stämningen, tifona  och att få vara en del av Djurgårdsfamiljen är andra orsaker till att man längtar till matchdag. Jag vill verkligen att fler människor skall inse hur kul, och säkert, det är att gå på fotboll – och då framförallt på Djurgårdens matcher, konstaterar Anna som än en gång understryker vikten av gemenskapen som DIF ger.
– Jag tycker om Djurgårdens publik, att få vara en del av den. Jag gillar Sofialäktaren och jag vill att vi ska ha kvar att den fantastiska stämning som skapades 2015 och som varit även i år. Även om jag nu bara kan bidra indirekt, så hoppas jag kunna göra just detta, genom att finnas där för ståplatspubliken på hemma- och bortaplan.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Anders Carbonnier
Näste man att presentera sig är Anders Carbonnier med genuin DIF-bakgrund.
– Jag har varit Djurgårdare så länge jag kan minnas och började gå på matcher i slutet på 90-talet. På Stadion stod jag i klacken och på Tele2 har jag säsongskort på sektion 309. Jobbet som matchdags-SLO sökte jag för att bidra till en trygg och ökad matchdagsupplevelse för våra supportrar, se till deras behov och öka servicen i samband med våra matcher.

Anders är lyhörd för vad publiken förväntar sig och hoppas kunna göra en nuvarande, bra matchupplevelse ännu bättre.
– I mitt kommande uppdrag hoppas jag att kunna bidra till att höja matchupplevelsen för våra supportrar och göra vad jag kan för att allt ska fungera så smidigt som möjligt för alla inblandade parter. En positiv matchupplevelse är väldigt viktigt när det handlar om att rekrytera nya supportrar och öka våra publiksiffror. Det är viktigt att vi lyssnar på all vår publik och våra trogna supportrar för att veta vad de anser är viktigt i samband med våra matcher.

Tobbe_SLO_743Tobias Flood
Tobias är yngst i gänget och har varit Djurgårdare ”så länge han kan minnas”.
– Jag började följa både ishockey och fotboll i slutet av 90-talet. Det kom väl ganska naturligt med tanke på framgångarna vi hade i båda sporterna runt milleniumskiftet. På matcherna har jag alltid velat stå i klacken och heja, säger Tobias som inte tvekade en sekund över att söka tjänsten.
– Jag sökte jobbet för att Djurgården är det roligaste jag vet. Att kalla det jobb känns fel, mer ett hedersuppdrag skulle jag vilja säga. Jag ser verkligen fram emot att få göra att bra jobb och serva Djurgården och alla supportrar så gott jag bara kan. Det är så mycket mer än ett resultat som kan göra matchupplevelsen fantastisk. Upplevelsen som helhet som ska göra oss bäst i Sverige!

 

Om du vill veta mer om vad en SLO gör så rekommenderar vi artikeln ”Vad gör en SLO” med Djurgårdens SLO Lena Gustafson Wiberg (länk).

Skärmavbild 2015-05-12 kl. 15.46.24

Du kan även läsa mer om SLO-funktionen och projektet Stå upp för fotbollen via denna länk

Den internationella organisationen Supporters Direct som koordinerar SLO-funktionen i Europa har gjort en intervju med Lena Gustafson Wiberg. Lena berättar om hennes erfarenheter av SLO-rollen och dess implementering i Sverige. Läs hela intervjun med Lena (länk)

 

Djurgården Fotbolls SLO kommunicerar kontinuerligt på sociala medier via:

SLO Djurgården Fotboll på Facebook

SLO Djurgårdens IF på Twitter

Lena Gustafsson Wiberg:
lenagw@dif.se
072-514 00 04

 

Stå upp för fotbollen

suff

Sedan 2012 stöds DIF Fotboll av projektet Stå upp för fotbollen som har gett klubben möjlighet att ha två anställda Supporter Liaison Officers (SLO). Projektet administreras av Svensk Elitfotboll med ekonomiskt stöd av C More, Deloitte, Swedbank, Svenska Spel samt TV4-gruppen.

Detta projekt ger DIF Fotboll möjligheten att dagligen arbeta med att stärka den positiva supporterkulturen. Här nedan följer en presentation av Stå upp för fotbollen

Vad är det vi gör
Vår vision är enkel och tydlig. Vi vill ha en fotboll som inte förknippas med våld och huliganism, en fotboll som bejakar alla supportrar som älskar sitt lag och sporten. Vi vill ha evenemang som det känns självklart att ta sina barn till, där vi möts av en positiv stämning och en miljö utan hot och ilska. En fotboll som tar ansvar och vi alla kan vara stolt över!

Varför
Vi vill bejaka allt det positiva med fotbollen, sätta fingret på allt den ger till vårt samhälle och dess medborgare. Samtidigt har vi respekt för att många ser annat när de tänker på fotboll. ALLA inom svensk fotboll måste börja ta ansvar för vad de tillför fotbollen.

Genom att bland annat genomföra en kampanj för positiv läktarkultur och ge ekonomiskt stöd till de klubbar som har störst utmaningar, och genom att marknadsföra det gemensamma målet om en positiv läktarkultur på våra idrottsarenor, är målet att tillsammans skapa en ljus framtid för svensk fotboll.

SLO – Föreningar
Inom ramen för ”Stå upp för fotbollen!” har vi ett projekt tillsammans med fem klubbar som fått möjligheten att anställa en Supporter Liaison Officer (SLO) som ska klubben att intensifiera sitt arbete kring läktar-, publik- och säkerhetsfrågor. Vi hoppas att det ska leda till ett mer uppsökande och proaktivt arbete hos klubbarna vi stöttar, för att motverka den framtida rekryteringen till våldsamma grupperingar. Många klubbar i Sverige arbetar redan i dag med sina supportrar, både för att stärka klubbens varumärke och anseende, men självklart också för att bredda sitt kundunderlag.

Läs mer om Stå upp för fotbollen på denna sida.

 

 

 

l