U19 inifrån

 

Här kommer vi med jämna mellanrum presentera texter om hur det är att vara U19-spelare i Djurgården.

En dag som spelare i Djurgårdens U19-lag (Maj 2017)

För en spelare i Djurgårdens U19-lag startar många dagar på Hjorthagens IP, eller “Hjortis” som vi säger. I vårt primitiva och sällan renoverade omklädningsrum precis under “Växthuset” – ungdomsfotbollens kanslilokal – byts dagens skol-outfit mot de djupblå träningströjorna och de färgglada fotbollsskorna. Då majoriteten av U19- och U17-spelarna går på Sjölins gymnasium Södermalm med fotbollsinriktning, är det nämligen morgonträning som gäller. De flesta gångerna är det fotboll på schemat, med vissa undantag under främst vinterhalvåret då vi även håller till på Kaknäs för styrketräning.

Träningarna i skolans regi är egentligen rätt lika lagpassen med Christoffer och Wille, U19- och U17-tränarna som håller i träningarna. Kanske är det lite mer fokus på individen under morgonträningarna. Det kan vara inslag av lite rörlighetsträning, isolerad teknik eller exempelvis hur backlinjen ska försvara mot inlägg. Ibland ges tid för att nöta lite på det man själv vill förbättra. De är för härliga, morgonpassen. Det är en avslappnad, men väldigt koncentrerad stämning på Hjortis. Många stannar kvar lite efter träningen för att skjuta skott, köra styrka, stretcha eller för att bara leka lite med bollen. Det är en oerhört skön start på dagen.

Efter träningen bär det av upp mot omklädningsrummet för dusch, ombyte och färd mot skolan. Där väntar en efterlängtad lunch och lite andrum innan skolan hastigt drar igång. Fotbollsinriktningen gör att skolschemat är väldigt hoppressat och intensivt och det är inte alltid det enklaste att hålla fokus under dessa premisser. Men vi har varandra att ta hjälp av, samt en stor förståelse från skolan. Fotbollen får hur som helst lämnas åt sidan en liten stund mitt på dagen. I mellan två och tre timmar tränar vi istället på derivator, franska revolutionen och på att sitta still.

Efter skoldagen är det dags att ta oss till lagträningen. Vi tar tunnelbanan från Medborgarplatsen till T-centralen för ett välbehövligt mellanmål innan vi hoppar på den röda bussen med nummer 69 mot Kaknästornet. En kort promenad tar oss till allas vårt Kaknäs och lagets trånga men väldigt fina omklädningsrum bredvid det nybyggda gymmet. Där börjar träningspass nummer två för dagen.

Vissa dagar har vi relativt gott om tid på Kaknäs innan eftermiddagspasset drar igång. Somliga befinner sig då i gymmet för lite extra styrketräning, uppvärmning eller stretch av slitna muskler. Andra använder tiden för att varva ned innan det är dags att koppla på fokuset igen. Här har vi också möjlighet att bli omplåstrade eller behandlade av lagets fysioterapeuter inne i A-lagets behandlingsrum. När det däremot är tajt om tid efter skolan är det bara att slänga på sig kläderna och infinna sig i gymmet för den så kallade förberedelseträningen.

Förberedelseträningen är som en liten uppvärmning innan vi tar oss ut på planen. Vi gör lätta styrkeövningar utan vikt, såsom knäböj och utfallssteg samt töjning av diverse muskler. Vi förbereder helt enkelt kroppen för vad som komma skall. Sen knyts fotbollsskorna, pulsbanden fästs runt bröstet och leendena spricker upp. Det är dags att lira boll!

I omkring en och en halv timme handlar allt om spelets fyra skeden: anfallsspel, försvarsspel samt defensiva och offensiva omställningar. Allt som oftast riktas fokus mot ett eller max två av skedena som skall gnuggas lite extra. Med hjälp av en maximal arbetsinsats ska vi stötas och blötas i olika övningar för att nå utveckling. Det går fort och många beslut ska fattas snabbt. Mottag, flytta boll, passning, mottag, skott och räddning. Genom att hela tiden fokusera på nästa situation blir vi sakta men säkert bättre fotbollsspelare, dag för dag. Konstigare än så är det egentligen inte. Träningen tar slut i ett nafs och efteråt känns som att man knappt rört bollen – fast det har man så klart.

Träningspasset följs varje dag av den tröga insamlingen av bollar. Alltid är det någon boll som saknas, men för få av oss som försöker hitta den. När bollarna till slut är insamlade tar vi oss upp i omklädningsrummet. Vi snackar sällan särskilt länge direkt efter träningarna. Istället får vi snabbt i oss något att äta för en optimal återhämtning och börjar byta om. De som har bråttom hem duschar kvickt, medan andra tar det lite mer lugnt. Vissa avslutar dagen med lite styrka, stretch eller foam-rolling till tonerna av den evigt debatterade musiken som dunkas i gymmet. Innan kvällen blir för gammal dör tonerna ut och vi tar oss hemåt.

Väl hemma är man vrålhungrig och man ser därför till att snabbt få i sig något att äta. Det är också nu vi har tid att studera. Det är en tuff avslutning på en lång dag, men något som måste göras för att hänga med i skolan. När matteboken läggs undan för kvällen finns det oftast en kort stund för avkoppling, men mer än så hinner vi inte med på en dag innan det är sängdags. Trött, trött försvinner man ner i sängen. Imorgon är en ny dag med en ny träning och en ny chans att utvecklas som fotbollsspelare.

Text: Alfred Hjelmhammar

l