Efter guldet – Djurgården mot nya rekord

Djurgårdens guldkantade tillvaro på svenska fotbollsscenen håller i sig en månad efter att Lennart Johanssons pokal höjdes i luften av lagkapten Marcus Danielson.

- Vi går mot rekord i såväl antal sålda säsongskort som i antal medlemmar, säger Tomas af Geijerstam, ansvarig för Biljetter och matcharrangemang i Djurgården Fotboll.

Sedan säsongskortsförsäljningen startade i slutet av oktober har redan 6 000 supportrar förlängt kortet till säsongen 2020. Målet, och därmed även ett rekord för Djurgården, på 10 000 sålda säsongskort närmar sig med stormsteg.
- Med tanke på att nyförsäljningen av säsongskort 2020 startar först nu på onsdag 4 december så ser det väldigt bra ut, säger Tomas af Geijerstam.
- Vid samma period förra året hade vi sålt knappt 800 stycken. Att ta guld, tillsammans med hårt arbete och nya marknadsföringsstragier har fallit ut väl.

Traditionellt sett går platserna i klacksektionen åt sist eftersom de är onumrerade. Men 1889 platser blir extra värdefulla i år med tanke på stundande Europaspel. Då ståplatsläktare inte är tillåtna i europaspel kommer stolar att monteras på Sofialäktaren.
- Förtursköpet till Champions League-kvalet i juli tror vi blir något som många lockas av, säger Tomas af Geijerstam.
- Den resan vill man inte missa.

Hela 90 procent av supportrarna på sittplats med säsongskort från 2019 har redan förnyat till 2020.
- En fantastisk siffra. Att vi inte nått ännu högre tror vi beror på man vill byta plats på arenan eller kanske lockas av några av våra nyheter, förklarar Tomas af Geijerstam som även gläds åt att familjesektionerna bokas på i rask takt. Ett av Djurgårdens stora fokusområden för 2020.

Två nyheter

Nytt för säsongen 2020 är korten ”Valfri plats” och ”Nära”.

"Valfri plats" är en kategori som Tomas af Geijerstam tror tilltalar de som vill känna en större valfrihet med var de sitter, beroende på hur många och vilka av sina vänner och familj de tar med sig till hemmamatcherna på Tele2 Arena.
- Valfri sittplats ger innehavaren 15 hemmamatcher där hen kan välja att placera sig på ett flertal olika sektioner på arenan, och välja att köpa till biljetter på platserna bredvid. Ett superbra upplägg där du ena matchen kan sitta på familjeläktaren med barnen för att i nästa ta plats på aktiv sittplats med kompisgänget, säger Tomas af Geijerstam.

Kategorin ”Nära” är Djurgårdens nya premiumkort där åskådaren får sitta på arenans bästa sittplatser, med nära översikt över såväl planen, spelarbåsen, barytor, Djurgårdsprofiler, samt andra händelser på innerplan såsom avtackningar och prisutdelningar med mera.
- Vill man komma så nära händelsernas centrum som möjligt är detta platserna du vill boka upp, säger Tomas af Geijerstam.

Även Djurgårdens damlag uppvisar fina siffror trots en säsong som räddades i sista omgången. 100 stycken säsongskort är redan sålda inför nyförsäljningen av säsongskort den 4 december.
- Vi siktar på 500 sålda innan vi stänger försäljningen av säsongskort, säger Tomas af Geijerstam.

Mot medlemsrekord

2008 registrerade sig rekordantalet 14 957 personer som medlemmar i Djurgården Fotboll. I skrivande stund är antalet uppe i 14 340 stycken – och då stundar nykortsförsäljningen, som inte är inräknad.
- Vi räknar med att slå vårt rekordår från 2008. Ett fint bevis på hur stort intresset är för Djurgården, säger Tomas af Geijerstam.

Guldregnet öser även ner över blåränderna ekonomiskt. Försäljningen av guldsouvenirer är efter en månad uppe i fyra miljoner kronor. Nästan en fjärdedel av vad föreningen totalt sålde souvenirer för 2018.
- Räkna med att vi färgar huvudstaden blå, och i guld, kommande år, avslutar Tomas af Geijerstam.

Senaste nytt
Fler nyheter