Företag

Gee Dixon: "Djurgården är Stockholm"

  • Herrar
  • A-lag
  • 3 juli 2019

Gee Dixon är född Djurgårdare, går på matcherna med sina kompisar, och säger att det är en ära att få ha gjort en låt för klubben i sitt hjärta.

Tillsammans med artisten Gee Dixon har Djurgården Fotboll släppt låten ”Huvudstaden är blå”. I den specialskrivna singeln, som hade premiär under hemmamötet med Kalmar FF på Tele2 Arena den 1 juli, berättar han om sin kärlek och stolthet till föreningen i sitt hjärta.
– Det känns naturligt att förmedla att Djurgården är Stockholm. Jag är Djurgårdare sedan jag var liten, säger Gee Dixon.

Det är inte första gången som hiphopartisten Gee Dixon samarbetar med Djurgården. I succékampanjen ”Backad av hela stan” representerade han Flemingsberg, platsen där han numera bor.
– Det är en ära att bli tillfrågad. Det är najs, menar Dixon.

Kärleken till Djurgården fick han redan i tidig ålder när en kompis som spelade i hockey i föreningen introducerade honom för laget. När Gee går på fotboll blir det nästan alltid med närmsta kompisarna Ibbe, Ralle och Pontus.
– Djurgården har varit en gemenskap. Vi kommer från helt olika vardagar. Det är klubben som sluter oss samman. Som står för något extra, mer än att bara vara människor, menar Gee som helst står i klacken.

Gee Dixon, uppvuxen i Vissätra i Huddinge söder om Stockholm, har tidigare uppmärksammats i Carlitos ”Krigarsjäl remix” med artister som Timbuktu samt Moms och Fille. Gee Dixon är även känd från TV4:s program ”Lyckliga Gatan” där han gjorde en bejublad tolkning av Arja Saijonmaas ”Tacka livet”. I februari 2019 släppte Gee Dixon sin första skiva ”Paraply”, en produktion som beskrivits som ominös och har hyllats på den svenska hiphopscenen.
 
Låten är en del av Djurgården Fotbolls kampanj ”Huvudstaden är blå”, där bortamatcherna under sommaren 2019 för föreningens två representationslag (damlag och herrlag) uppmärksammas. Samtidigt tar kampanjen även avstamp i tidigare initiativ såsom ”Stockholms Stolthet” och pågående arbetet ”Från grått till blått”.
– Med den nya kampanjen bygger vi vidare på vår tradition och stolthet kring Stockholm och Djurgården. Samarbetet med Gee Dixon och adidas har varit inspirerande. Det har varit ett givande arbete som vi hoppas får långsiktig effekt för Djurgården, säger Daniel Bergström, marknadschef Djurgården Fotboll.

I samband med premiären för låten har även en musikvideo producerats. I videon, som är inspelad på Tele2 Arena, Östra Station och i Högdalen, medverkar bland andra tidigare DIF-spelaren Jones Kusi-Asare, även känd som ”gruskungen”.

Se videon och hör låten här!



Låten är även släppt på:
YouTube
Spotify
Instagram TV

Senaste nyheter

Relaterat