Djurgården Fotboll vinnare av ”Årets Sports Business Team”

Djurgården Fotboll vinner inte bara titlar på planen. Nu landar vi även en tung titel för det kommersiella arbetet.

Svensk Elitfotboll (SEF) och EY utser sedan fyra år tillbaka ”Årets Sports Business Team ” i Allsvenskan och Superettan, där årets mest framgångsrika och innovativa kommersiella verksamhet koras. 2019 går priset till Djurgården Fotboll.
- Det är givetvis oerhört glädjande och meriterade att våra resultat samt målmedvetna och långsiktiga arbete med att bygga upp ett väl fungerande sportkontor uppmärksammas, säger Daniel Malmgren, Affärsområdesansvarig för B2B och partnersamarbeten.

Tävlingen består av två moment där den första delen bedömer den monetära och numerära utvecklingen i tre kategorier:

  • B2B där försäljning och partnersamarbeten ingår.
  • B2C där försäljning av biljetter och publikrelaterade faktorer bedöms.
  • Merchandise (souvenirverksamheten och försäljningen av merchandiseprodukter)
Klubbarna redovisar kvartalsvis sina siffror i dessa tre kategorier till SEF och EY och sedan sammanställs detta. Klubbarna erhåller därefter kvartalsvis uppföljning hur man utvecklas jämfört med de andra Allsvenska klubbarna inom dessa kategorier.
 
När året är slut så summeras siffrorna och de fem klubbar som bedöms ha haft bäst utveckling under året går vidare till steg 2 i processen som är en muntlig presentation av verksamheten och arbetet inför en jury bestående av experter från SEF, Näringslivet, Cryuff Institute och Handelshögskolan.

Digital presentation i år

I år skedde presentationen digital på grund av rådande omständigheter. Varje klubb har 15 minuter på sig för sin presentation som ska innehålla beskrivning av verksamheten, hur man arbetar och nått sina resultat samt exempel på innovativ affärsutveckling man genomfört under året, det hela rundas sedan av med frågor från juryn.
 
Från Djurgården Fotbolls sida medverkade Daniel Malmgren, Ansvarig för B2B och partnersamarbeten, Tomas af Geijerstam, Ansvarig B2C och biljetter samt Daniel Bergström som är ansvarig för Media och Marknad.

”Både hjärta och hjärna”

Efter juryöverläggning korades Djurgården Fotboll som segrare med följande motivering.
 
” Djurgårdens IF har genom tydliga innovativa grepp med både hjärta och hjärna kraftfullt stärkt sitt medlemsengagemang och skapat hållbara kommersiella framgångar”

- Vi har sedan 2014 succesivt satsat på att utveckla och bygga upp del för del inom organisationen för att utvecklas och kunna leverera med hög klass i alla led  Vi börjar nu närma oss ett läge där vi känner att vi har mer eller mindre alla pusselbitar på plats. Vi har väl fungerande verksamhet inom B2B och B2C, en mediaavdelning som levererar högklassigt material samt Merchandiseverksamhet och Uppsökande verksamhet med Vår Stad som är absolut bäst i Sverige. Det är helheten och det nära samarbetet mellan våra olika avdelningar som är vår styrka. Vi är oerhört stolta, glada och hedrade att få denna utmärkelse, men som Djurgårdare är vi aldrig nöjda utan detta sporrar oss att jobba ännu bättre och hårdare för att ta nästa steg och utveckla oss, säger Daniel Malmgren.

Senaste nytt
Fler nyheter