Företag

Välbesökt medlemsmöte i Djurgården Fotboll

  • Föreningen
  • Medlem
  • 20 feb 2020

Knappt en stolsrygg lämnades tom när Djurgården Fotboll höll medlemsmöte på GIH den 19 februari. På agendan stod bland annat herr- och damlaget samt företagssidan.

”Vi mår väldigt bra som förening”. Orden var ordföranden Lars-Erik Sjöbergs som inledde mötet inför drygt 220 medlemmar i stora aulan på GIH, strax intill anrika Stockholms Stadion. Lars-Erik Sjöberg, ordförande sedan 2013, fortsatte med att berömma rekordet i antal medlemmar och sålda säsongskort. Han betonade att man i föreningen skulle känna stor stolthet över många saker, men likväl inte glömma att fortsätta ta kloka och väl avvägda beslut.
- Vi har tagit stora framsteg. Vi kan känna oss trygga ekonomiskt för 2020, sade Lars-Erik Sjöberg.

Trots ovan status gick Djurgården Fotboll med förlust under 2019.
- Vi gjorde stora investeringar under 2019, berättade Lars-Erik Sjöberg som hade räknat med ovan.

Djurgårdens vd, Henrik Berggren, tog därefter över mikrofonen och scenen. ”Henke” berättade om det föregående året, guldåret 2019, nuläget och blickade även framåt och gick igenom de utmaningar och fokusområden som Djurgården Fotboll står inför. Han underströk fortsatt satsning och fokus på fyra områden: att fotbollen är vår kärnverksamhet, att vi har en ekonomi i balans där publiken är nyckeln, en sportslig stabilitet, att vi värnar om föreningens stolta tradition och historia, att vi fortsätter utvecklas framåt inom viktiga områden och visar stort engagemang inom svensk fotboll och gör vår röst hörd så att vi får information på ett tidigt stadium så att vi kan fatta rätt och rationella beslut.
- Det är den riktningen som jag vill se i Djurgården. VI ska ha med oss det i allt vi håller på med. Det gäller att vi hänger med i konkurrensen i svensk fotboll, att vi ligger i framkant, sade Henrik Berggren.

Henrik Berggren, vd Djurgården Fotboll

Under 2019 drog Djurgården Fotboll in 42 miljoner kronor i publikintäkter. Andra glädjande nyheter var de om att vi passerat 16 000 barn som vi träffat i 80 olika skolor i Stockholms län för våra mini-camper och Bollplan för alla.
- Vårt fokus är att sätta kidsen i rörelse, sade Henrik Berggren.

2019 var även ett fantastiskt år för souvenirförsäljningen. Att fotbollen tog guld i herrfotbollen, och hockeyn kämpade in i det sista i en finalserie gjorde inte resultatet sämre på sista raden.
- Vi kommer fortsätta att jobba med souvenirer på samma sätt som allt annat. En stabil tillväxt. Det är lätt att gå fel, varnade Henrik Berggren.

Transfermarknaden har mättats något senaste tiden, vilket blev tydligt i senaste fönstret (som delvis är öppet för en del ligor fortfarande ska tilläggas).
- Det går fortfarande att göra bra affärer, men inget vi ska räkna med, kommenterade Henrik Berggren.

VAR-frågan

Henrik Berggren adresserade även VAR-frågan där han ansåg det rimligt att man utreder för- och nackdelar med systemet. Det finns just nu en arbetsgrupp från SvFF och SEF som tittar på detta. Om cirka ett år får Djurgården och andra föreningar möjlighet att diskutera detta vidare.
 
Avslutningsvis vidrörde Henrik Berggren polisens agerande för den så kallade villkorstrappan.
- Vi har ännu ingen lösning. Vi har inte nått varandra i diskussionerna.

Från Valberedningen medverkade Jens Fylkner, Magnus Öhrman och Hans von Uthmann. De berättade om deras uppgift att lämna förslag till årsmötet för val av Ordförande, Styrelse och revisorer. Även de såg en förening i utmärkt skick.
- I Valberedningens perspektiv mår Djurgården väldigt bra, sade Jens Fylkner som vidare betonade att man inte föreslagit Fredrik Reinfeldt till styrelsen för hans politiska frågor utan för hans stora vana att fatta beslut, hans förnuftighet och stora intresse för föreningslivet.

"Ett riktigt roligt år"

Daniel Bergström, ansvarig för media och marknad, samt Tomas af Geijerstam, ansvarig för matcharrangemang och biljetter, intog därefter scenen. Duon berättade att man nu är inne på år två av Djurgårdens publikrekryteringsstrategi som är uppdelad på tre ben: en Djurgårdsupplevelse i världsklass, en långsiktig Djurgårdsrekrytering och ökad biljettförsäljning.
- Vi gjorde mycket under år ett. En del saker föll bra ut, och en del får vi revidera, sade Daniel Bergström.
- Vi hade ett riktigt roligt år. En inställning som vi alla hade från början. Vi är trygga med dessa initiativ, fyllde Tomas af Geijerstam i.

Daniel och Tomas berörde även fokusområdet datadriven kundsegmentering som vd Henrik Berggren var inne på i sin del av presentationen.
- Gäller att vi träffar fler personer med rätt budskap. Vi ska bli effektivare i vår kommunikation, få ut mer av det vi investerar, sade Daniel Bergström.

Arenabesiktning genomfördes på Stockholms Stadion tidigare under onsdagen med tanke på förslaget om hemmamatch mot Varberg i slutet av september 2020.
- Jag ser inga hinder att den inte kommer genomföras. Det är det vi planerar för, sade Tomas af Geijerstam som menade att det skulle ta ytterligare ett par månader innan evenemanget skulle vara planerat och färdigt att lanseras. 

Sveriges bästa affärsnätverk

Daniel Malmgren, Affärsområdes- och verksamhetschef på Djurgården Fotboll, berättade därefter om ett lyckat 2019 med över 20 miljoner kronor i resultat. Daniel Malmgren berättade vidare om att affärsnätverket fortsätter att vara Sveriges bästa och att partners till DIF Fotboll är fortsatt nöjda, vilket kundnöjdhetsbetyget på 6,2/7 styrker (branschsnittet ligger på 5,6/7).
 
Hetpotatisen Spendrups fick avsluta Malmgrens presentation. Malmgren berättade att Djurgården Fotboll har identiska avtal på arenan som andra aktörer och att sortimentet och ”kickbacken” även de är identiska. Snart kan dock något nytt och spännande vara på ingång.
- Vi har diskuterat formerna för att samarbete med Spendrups sedan december 2019 och är överens om ramarna. Det är viktigt att vi hittar ett värde som är mer än själva pengarna. Vi vill förhöja matchdagsupplevelsen, fylla denna med något mer än bara pengar. Vi är nära att komma i mål med vårt nya koncept inom någon vecka, sade Daniel Malmgren.

Gemensamma fokusområden inom akademierna

Nästa på scen var akademicheferna Christian Krigström Gentile och Jean Balawo som berättade om nuläget och blickade framåt. Fyra av fokusområdena för flick- och pojkakademin var gemensamma:
  • Tydligare koppling av åldersblocken
  • Flera sportsliga framgångar
  • Attrahera spelare med hög kvalitet
  • Bättre förutsättningar för trupper, ledare, träningsförutsättningar, prestationer och arbetssätt.
Hela 14 spelade från ungdomslagen (pojk) blev kallade till landslagssammanhang under 2019. Året innan var den summan fem stycken.
 
Jean Balawo, även sportchef för damlaget i OBOS Damallsvenskan berättade därefter om ett lyckat träningsläger på Cypern i början av februari. Åtta spelare har kommit in sedan serien avslutades i november och nio spelare har gått andra vägen. På plats fanns även ett par av dessa nyförvärv: amerikanska försvaren Rachel Bloznalis, anfallaren Maria Hovmark, U23-landslagsspelaren för Norge, Camilla Huseby, och Simone Edefall som gjorde 32 mål på 20 matcher i division 1 för Sandviken.
- Jag är nöjd med truppen, men det kan bli att vi utökar med 1-2 spelare till. Målsättningen är att hålla oss skadefria, stabilisera vår prestation och position, och framgent konkurrera om spel i Europa, sade Jean Balawo.

"Jag är otroligt stolt" 

Avslutningsvis fick medlemmarna på plats höra herrlagets sportchef Bosse Andersson berätta om nuläget och tankarna framåt, där ett spännande Europaspel väntar till sommaren. Förutom nyförvärven Kalle Holmberg och Erland Tangvik hade Bosse även med sig ”Lennart”.
- Jag är otroligt stolt och glad att pokalen står här i kväll, sade Bosse Andersson och tackade publiken för stödet under säsongen 2019 – vilket rev ner kvällens största applåd.

Bosse Andersson och målvakten Erland Tangvik

Kalle Holmberg, som anslöt från IFK Norrköping i december, berömde hur väl laget tagit in honom i gänget.
- Det är enkelt att komma in, bra grabbar, sade han.

Bosse Andersson berättade vidare om valet att inte spela träningsmatcher de första sex veckorna, samt att träningslägret i Kapstaden var lika bra som han hade hoppats på.
Matcherna duggar tätt under våren för Djurgårdens herrar, med spel i såväl Svenska Cupen som Allsvenskan. Dessutom kommer U21-serien, som startar 25 februari borta mot Örebro SK, att hålla bättre kvalitet än förra året menade Bosse Andersson.
- Vi satsar på att spela Svenska cupen-final den 30 april, sade Bosse som var mycket nöjd med den harmoni som infunnit sig i laget sedan en lång tid tillbaka.

Senaste nyheter

Relaterat