Om samarbetet mellan DIF och MTG
- 7 maj 2002
MTG går inte in som aktieägare i Djurgården men samarbetet intensifieras.
För cirka ett år sedan inleddes ett samarbete mellan Djurgården Fotboll och MTG. Vad parterna i första hand ville undersöka var hur ett operativt samarbete - där det främst gällde att utveckla framtida tjänster för fotbollspubliken - skulle kunna organiseras och främst då inom medieområdet, där MTG:s huvudintresse ligger. Vidare var avsikten att MTG skulle gå in som aktieägare i Djurgården Fotboll AB genom att delta med 7 miljoner kronor i en nyemission motsvarande 350 000 aktier.
Under det år som gått har Djurgården Fotboll AB:s verksamhetsområde utvidgats betydligt. Främst gäller det inom arenaområdet, vilket väl inte torde ha undgått någon. Djurgården har ju här klart definierat sina avsikter att ta över driften och kontrollen av en arena med högsta prioritet - om det är möjligt - för Stockholms Stadion. Vidare har evenemangsverksamheten vuxit betydligt, liksom merchandise- och sponsorområdena. Parallellt med detta arbetar givetvis också DFAB aktivt inom medieområdet, till exempel genom att utveckla arrangemang och tjänster kring ppv-sändningarna av Djurgårdens matcher.
Mot bakgrunden av att DFAB:s verksamhet vuxit så kraftigt utanför MTG:s huvudsakliga intresseområde har parterna enats om att fokusera på att fortsätta samarbetet i olika projekt som är direkt hänförbara till mediaområdet. MTG koncentrerar därför sina ekonomiska insatser till dessa projekt istället för att gå in som aktieägare. Enligt båda parter ger detta förfarande den bästa effekten.
© DIF Fotboll
För cirka ett år sedan inleddes ett samarbete mellan Djurgården Fotboll och MTG. Vad parterna i första hand ville undersöka var hur ett operativt samarbete - där det främst gällde att utveckla framtida tjänster för fotbollspubliken - skulle kunna organiseras och främst då inom medieområdet, där MTG:s huvudintresse ligger. Vidare var avsikten att MTG skulle gå in som aktieägare i Djurgården Fotboll AB genom att delta med 7 miljoner kronor i en nyemission motsvarande 350 000 aktier.
Under det år som gått har Djurgården Fotboll AB:s verksamhetsområde utvidgats betydligt. Främst gäller det inom arenaområdet, vilket väl inte torde ha undgått någon. Djurgården har ju här klart definierat sina avsikter att ta över driften och kontrollen av en arena med högsta prioritet - om det är möjligt - för Stockholms Stadion. Vidare har evenemangsverksamheten vuxit betydligt, liksom merchandise- och sponsorområdena. Parallellt med detta arbetar givetvis också DFAB aktivt inom medieområdet, till exempel genom att utveckla arrangemang och tjänster kring ppv-sändningarna av Djurgårdens matcher.
Mot bakgrunden av att DFAB:s verksamhet vuxit så kraftigt utanför MTG:s huvudsakliga intresseområde har parterna enats om att fokusera på att fortsätta samarbetet i olika projekt som är direkt hänförbara till mediaområdet. MTG koncentrerar därför sina ekonomiska insatser till dessa projekt istället för att gå in som aktieägare. Enligt båda parter ger detta förfarande den bästa effekten.
© DIF Fotboll