Nejtillnäthat – Djurgården besökte installation
- Föreningen
- Herrar
- Partners
- 11 nov 2021
Tillsammans med Svensk Elitfotboll säger Djurgården Fotboll #nejtillnäthat.
Jacob Widell Zetterström, Leo Cornic och Rasmus Schüller har alla olika erfarenhet av hat på nätet och i sina sociala kanaler.
- Jag skulle säga att runt 95 procent att det man läser och får är ren kärlek och beröm, men de återstående fem procenten kan vara de som blir kvar i huvudet, de man kanske lägger sin energi på, säger målvakten Jacob Widell Zetterström.
- Jag ringde upp min bror en gång för att rådfråga hur jag skulle agera. Han lugnade mig och frågade mig om jag verkligen vann något på att gå i klinch med den som kommenterat hatfullt, säger Rasmus Schüller.
Viktigt att sprida kärlek på nätet. Foto: Djurgården Fotboll
Under besöket på Fotografiska fick trion prova chatbotten ”Virtual Buddy” där de bland annat fick till uppgift att ”lovebomba” på nätet och tänka över hur vi tillsammans kan skapa en rörelse för en tryggare nätvardag för alla.
Under avslutande workshop tillsammans med SEF och Prinsparets stiftelse tittade spelarna på en rad viktiga punkter som identifierats som viktiga delar i de förebyggande arbetet; att inte näthata, att bryta passivitet, att lovebomba, att inkludera mera, att visa stöd, att belysa problemet, att fånga upp, att vara öppen för att det finns flera sätt att nå samma mål och att vara källkritisk. Ytterligare en punkt lades till från spelarnas håll: starka förebilder. Något som Beatrice Clarke på SEF höll med om.
- Genom elitfotbollens kraft kan vi visa på vilka starka förebilder vi är. Vi vill och kan vara en viktig förändring till en tryggare och schysstare nätvardag, säger Beatrice Clarke, ansvarig för hållbarhet på SEF.
Prinsparets stiftelse, Djurgården Fotboll och Svensk Elitfotboll på Fotografiska den 2 november 2021. Foto: Djurgården Fotboll
#nejtillnäthat syftar till att bidra till ett säkrare och mer empatiskt liv på nätet. Prinsparets stiftelse skriver följande på sin hemsida:
”Bemöt hat och elaka kommentarer med #nejtillnäthat. Att börja argumentera, tjafsa emot eller hata tillbaka är sällan en bra strategi. Men att markera och säga ifrån är något vi alla behöver ta ansvar för att göra för att skapa ett mer inkluderande internet. Det är så många som är passiva på nätet, som ser hatet men som inte agerar. Låt oss ändra på det och göra tvärtom. Istället för att scrolla vidare tar vi avstånd genom #nejtillnäthat.”
Arbetet mot näthat möjliggörs tack vare Svensk Elitfotbolls samarbete med elitfotbollens huvudpartner Unibet.
– Det är självklart för oss säga nej till näthat. Som huvudpartner till Allsvenskan och Superettan vill vi vara med och förbättra hela fotbollsupplevelsen, och det är såklart positivt om vårt sponsorskap kan bidra till att lyfta denna fråga, där vi ser att elitfotbollen kan agera föredöme för samhället i stort, säger Philip Lagström, Sverigechef på Unibet.
Läs mer på https://www.nejtillnathat.se